ЦИКЛ ЗАНЯТЬ З РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ

ЦИКЛ ЗАНЯТЬ ДЛЯ УЧНІВ 8 - 11 КЛАСІВ
З РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ
Заняття 1
Тема. Емоції - це фарби душі
Емоції - це фарби душі,
вони прекрасні та видовищні.
Коли ти нічого не відчуваєш, світ робиться тьмяним і
безбарвним.   Вільям Пол Янг
Емоція - це переживання людиною свого ставлення до навколишньої дійсності і до самого себе. Так просто і зрозуміло. Чому ж тоді емоції викликають у нас таке подвійне ставлення: з одного боку - з їх допомогою ми відчуваємо, що живемо; з іншого боку - нам часто хочеться щось поміняти в своєму емоційному стані?
Повідомлення теми заняття. Сьогодні ми будемо говорити про емоційний інтелект.
Що це таке?
Емоційний інтелект - це з одного боку весь спектр емоцій, які ми переживаємо, а з іншого боку - це інтелектуальне управління всіма станами, які ми відчуваємо. Тобто це такий прояв емоцій, який допомагає взаєморозумінню, веде до зміцнення міжособистісних відносин, допомагає нам у відкритому мирному діалозі.
У чому переваги EQ? У тому, що є і емоції, і інтелект. Не одне замість іншого, а одне - разом з іншим, коли ми з допомогою інтелекту користуємося емоціями на благо собі та іншим.
«... без направляючої сили емоцій, інтелект не має ні своєї сили, ні могутності». Роберт Соломон
Вправа «Асоціативний кущ» зі словом Емоції
Коментування в частині, яка пов'язана з проявом емоцій.
Коли ми придушуємо в собі якусь емоцію ми схожі на чайник, який кипить на вогні і ось-ось вибухне.
Коли ми приховуємо свої емоції, спілкування навіть з близькими людьми стає болісно важким.
Треба розвивати свій емоційний інтелект, щоб з розумом користуватися тими перевагами, які дають нам емоції.
                                                  Складові EQ.
EQ
                          
               Я
Інші
Розпізнавання
своїх емоцій
Само
мотивація
      Розпізнавання
       чужих емоцій
Управління
своїми емоціями
Управління
чужими емоціями
               Сьогодні ми робимо перший крок вчимося усвідомлювати свої емоції. Не розуміти, не аналізувати, а усвідомлювати. Щоб усвідомити, необхідно мати свідомість і слово. Пам'ятаємо, що неназваного не існує.
Вправа «Словник емоцій».
Беремо назви чотирьох базових емоцій: страх, гнів, печаль, радість. Це не всі базові емоції є ще гидливість і здивування. У цих емоцій є різна ступінь інтенсивності. Допишить інші слова, які називають ці емоції. Для однієї емоції завдання робимо колективно, потім 3 хвилини самостійно, потім обговорюємо і дописуємо слова на дошці.
Страх, побоювання, хвилювання, неспокій, тривога, паніка, жах.
Гнів, невдоволення, роздратування, обурення, агресія, лють, ненависть.
Печаль, меланхолія, смуток, туга, апатія, горе, відчай.
Радість,задоволення, задоволення, веселощі, захоплення, захват, щастя.
На своєму листочку підкресліть ті емоції, які ви відчували сьогодні. Кожен називає одну емоцію зі свого списку.
Я пропоную вам намалювати свої емоції, назвати їх і розповісти нам про події або ситуацію, коли ви їх відчули. (Малюємо)
У кожного з вас була своя ситуація і емоції, пов'язані з нею.
А якщо ми все опинимося в одній ситуації, чи будуть наші емоції однаковими?
Зараз я прочитаю вам одне дуже відомий вірш. А ви намалюєте емоцію, яку він у вас викликає.
Читаю «Заповіт» Т. Г. Шевченка
Малюємо. Показуємо малюнок, називаємо емоцію.
Підведення підсумків
Будь-яка ситуація сама по собі емоційно нейтральна. Кожен з нас надає їй власне емоційне забарвлення. Для вас корисною практикою може стати ведення щоденника емоцій. Фіксуйте в кінці дня ті емоції, які відчували. Частіше говоріть про свої почуття і переживання з близькими. Нехай фраза «Я відчуваю ...» увійде в вашу щоденну звичку.

Рефлексія Що ви зараз відчуваєте? Що було для вас цікаво і важливо?
Заняття 2
Тема. Всі емоції важливі. Всі емоції потрібні.
Скажіть, про що ми говорили на минулому занятті?
Людина може проявляти і розуміти емоції без слів. Коли ми радіємо, наші очі блищать, вираз обличчя задоволений, ми посміхаємося.
Щоб навчитися розуміти і виражати емоції без слів, ми зіграємо в гру «Передай маску».
Сідаємо в коло. Той, хто починає, повертається до сусіда справа і зображує на обличчі радість, печаль, злість ... Сусід спочатку намагається повторити «маску», а потім повертається до іншого гравця змінює вираз обличчя і передає йому свою «маску».
Які емоції ви зображували?
Запишіть головні слова сьогоднішнього заняття: «Всі емоції важливі. Всі емоції потрібні ».
Зверніть увагу на слово все. Все - це значить немає поділу на негативні і позитивні, погані і хороші. Всі емоції є важливою частиною нашого життя. Вони закладені в нас природою від самого народження. Треба вміти користуватися всіма можливостями, які нам дані. Коли ми не приймаємо якусь емоцію, ми позбавляємо себе певних ресурсів. У кожній емоції є дві сторони. Давайте разом подивимося на дві сторони агресії.
Агресія
Веде до конфлікту
Дозволяє відстоювати свої інтереси, захищати свої права.
Об'єднаєтеся в групи напишіть позитивні і негативні сторони емоцій СТРАХ. ГОРЕ
Слухаємо, що в групах запропонували.
Особисто для мене є розподіл емоцій на легкі, як крила за спиною, (легкий смуток, світла печаль, радість, задоволення), і важкі, як камінь на серце (нерозділене кохання, страх, тривога).
Всі ситуації, події самі по собі нейтральні. Кожен з нас сам одну і ту ж ситуацію забарвлює в різні емоції. Наводжу приклади з попереднього заняття, коли малювали емоції.
Що запускає ту чи іншу емоційну реакцію?
За кожною емоцією варто ваша реалізована або ваша нереалізована потреба.
Подивіться на піраміду потреб Маслоу             
                                                     
                              i.jpg
Потреба в безпеці: бажання забезпечити собі майбутнє, зміцнити своє становище, уникати неприємностей. Потреба соціальна: бажання мати теплі відносини з людьми, мати хороших співрозмовників, бути зрозумілим іншими. Потреба в повазі з боку інших: бажання домогтися визнання і поваги, підвищувати рівень майстерності і компетентності, забезпечити собі становище, вплив. Потреба в самореалізації: бажання розвивати свої сили і здібності, прагнути до нового і незвіданого, займатися справою, що вимагає повної віддачі.
Як правило, коли ви відчуваєте емоції, це тільки «вершина айсберга» вашого емоційного стану. Наприклад, ви відчуваєте гнів, але що приховано за цим гнівом? Ви сердиті бо відчуваєте себе беззахисними, або перебуваєте під постійним контролем? Або ви сердиті, бо не отримали підтримки, на яку розраховували? Всі ці «коріння» гніву бувають різні, проте емоція одна.
Уявіть, що зараз вам треба йти на нелюбимий або дуже складний для вас урок. Що ви відчуваєте в такий момент? Спробуйте визначити які ваші потреби стоять за вашими емоціями.
Розглядаємо кілька прикладів.
Від усвідомлення емоцій і потреб ми сьогодні переходимо до управління емоціями.
Для того, щоб керувати емоціями треба їх визнавати, приймати, знати, що їх запускають ваші потреби, треба вміти екологічно і безпечно виражати свої емоції.
У нас є різні можливості для вираження емоцій.
Починаємо з я- повідомлень. «Я-повідомлення» - це висловлювання, в яких є особисті займенника «я», «мені», «мене».
Я -повідомлення складається з двох частин.
1) Говоримо про зв'язок якої-небудь дії зі своїм емоційним станом. Важливо, щоб інформація про дії була максимально безоціночною.
Не варто говорити: «Коли ти так кричиш». Краще сказати: «Коли ти так голосно говориш, мені здається, що я чимось тебе образила і я відчуваю занепокоєння.» Іноді цього достатньо.
2) Іноді можна додати причину, по якій виникає така емоція і ваше побажання по відношенню тих дій, які ви чекаєте від іншої людини
Навчитися говорити від першої особи, висловлюючи своє почуття, непросто. Для цього потрібно тренування, особливо в тих випадках, коли, почавши з «я-повідомлення», закінчують «ти-повідомленням». Наприклад: «Мені не подобається, що ти така криклива!»
Щоб ви сказали в ситуації
Ситуація
Ваші слова
А. Ви звете подругу в їдальню обідати, вона відповідає: «Сейчас», - і продовжує щось набирати на телефоні. Ви починаєте сердитися
1. «Та скільки ж разів тобі треба говорити!»
2. «Я починаю сердитися, коли доводиться повторювати одне й те саме».
3. «Я серджуся, коли ти не чуєш мене»
Б. У вас важлива розмова по телефону. Подруга раз у раз його перериває
1. «Мені важко розмовляти, коли мене переривають».
2. «Не заважай!»
3. «Ти не можеш поки зайнятися чимось іншим?»
Ось ще приклад.
    Гнів - малоприємна емоція, тому часто його прояв виявляється під забороною. Але якщо заборонити собі його прояв, гнів нікуди не дінеться. Є кілька порад, які допоможуть впоратися з гнівом
• Говорити від себе, тобто починати з таких слів, як «я», «мені», а не «ти», «тебе».
• Говорити не про людину в цілому, а про його поведінку, яка викликає гнів.
• Намагатися говорити в той момент, коли гніваєшся, не стримувати свій гнів тривалий час.
• Висловлювати гнів щодо даної конкретної ситуації, не згадувати всі колишні гріхи людини.
Запропонуйте ситуації для розгляду. Розглядаємо ситуації, запропоновані учнями.
Підведення підсумків
Якщо ви навчилися визначати свої емоції, необхідно також навчитися бачити «коріння» емоцій. Кожна емоція має певні причини. Вам треба не тільки усвідомити і зрозуміти свою емоцію, а й визначити, чим саме вона викликана. Тільки знаючи, що саме провокує ту чи іншу емоцію, ви будете в змозі контролювати її.
Рефлексія Поділіться своїми враженнями, думками про почуте в формі «я-висловлювання»
Заняття 3
Тема. Як керувати емоціями?
Розкажіть будь ласка про ситуаціях, в яких ви спробували застосувати отримані знання. Чому емоції відіграють важливу роль в нашому житті?
    Емоції забезпечують наше виживання завдяки тому, що сигналізують про важливість тієї чи іншої інформації і забезпечують необхідне в конкретній ситуації поведінку.
Коли ми не усвідомлюємо наші емоції і їх причини, бути щасливим, жити повноцінним життям важко, навіть неможливо. Звичайно, можуть бути зовнішні ознаки успіху, такі як гроші, престиж, або успішна кар'єра. Але щоб бути по-справжньому щасливими, ми повинні бути в змозі визначити, що змушує нас відчувати себе добре. У той же час, ми повинні бути в змозі визначити, що змушує нас відчувати себе погано. Тоді ми повинні використовувати ці знання, щоб управляти власними діями.
Як керувати емоціями? Давайте всі разом складемо пам'ятку.
1) Регулярно відповідайте на питання «Що я зараз відчуваю? Яку емоцію я зараз відчуваю?
Які ще пункти ви запропонуєте додати в пам'ятку «Як керувати емоціями». У виконанні цього завдання нам допоможе перегляд фрагментів мультфільму «Думками навиворіт».
Дивимося і обговорюємо фрагменти з мультфільму «Думками навиворіт».
Спроби змусити відчувати себе щасливою не допомагають Райлі впоратися зі стресами і змінами в її житті. Насправді ця стратегія не тільки не приносить їй щастя, але і змушує її почувати себе відокремленою від батьків, розгніваною на них і призводить дівчинку до рішення піти з дому.
Який шлях до щастя більш ефективний для Райлі (і для всіх нас)? Недавні дослідження доводять важливість «акценту на позитиві» - свідомого виділення достатньої кількості часу в житті на враження і заняття, які приносять нам задоволення. Для Райлі це хокей на льоду, можливість проводити час з друзями, відпочивати і розважатися з батьками.
Але важливо також розуміти, що акцент на позитиві не вимагає відмовлятися або уникати негативних емоцій або ситуацій, які викликають їх, - не треба цілеспрямовано гнатися за щастям, адже це неефективно. Райлі і його сім'я отримують найважливіший емоційний урок в той момент, коли дівчинка нарешті зізнається в тому, що вона важко переживає з приводу переїзду в Сан-Франциско, - це визнання зближує її з батьками.
Печаль надзвичайно важлива для благополуччя людини. На початку мультфільму «Радість» говорить, що вона не розуміє, для чого взагалі потрібна «Печаль» і навіщо вона знаходиться в голові у Райлі. Багато з нас, як правило, в той чи інший момент замислюються над аналогічним питанням: яку мету переслідує печаль в нашому житті?
Тому дуже добре, що в якості головного героя фільму виступає «Печаль», а не «Радість». Чому? Тому що «Печаль» глибше пов'язана з людьми, оскільки є найважливішим компонентом щастя, і допомагає Райлі відчути цей зв'язок на собі. Наприклад, коли давно забутий уявний друг Райлі рожевий котослонодельфін Бінго-Бонго приходить у відчай через втрату свого фургона, оговтатися від того, що сталося, йому допомагає саме сповнена співчуття «Печаль», а не спроба «Радості» подати його втрату в позитивному світлі. (Цікаво, що ця сцена ілюструє важливий висновок дослідження про щастя, який полягає в тому, що прояв щастя повинен відповідати ситуації.)
Одним з найбільших відкриттів мультфільму можна назвати те, коли «Радість» оглядається на один з «базових спогадів» Райлі (випадок , коли дівчинка не забила вирішальний гол у важливій хокейної грі) і розуміє, що печаль Райлі викликала співчуття батьків і друзів, та зробила їх ближче один до одного і перетворила цей спогад з жахливого в наповнений глибоким змістом і значенням.
З великою чуйністю в мультфільмі «Головоломка» показано, що важкі емоції, такі як печаль, страх і гнів, бувають дуже неприємними для людей, і саме тому багато хто з нас з усіх сил намагаються уникати їх. Але у фільмі, як і в реальному житті, всі ці емоції служать важливій меті - вони допомагають нам зрозуміти свій внутрішній світ і зовнішнє середовище, допомагають стати ближче до тих, хто нас оточує, уникати небезпек і приходити до тями після втрати. Треба свідомо приймати, а не пригнічувати важкі емоції. Одного разу «Радість» намагається перешкодити впливу «Печалі» на психіку Райлі. Для цього вона малює крейдою невеликий «коло печалі» і наказує небажаній емоції перебувати в ньому і не виходити за його межі. Кумедний момент, але психологи сходяться на думці, що така поведінка «Радості» небезпечна і називається вона «емоційним пригніченням (через пригнічення емоцій)» - це стратегія управління емоціями, яка, як вважається, призводить до тривоги і депресії, особливо підлітків, чиє розуміння власних емоцій ще недостатньо розвинене. І звичайно, спроба стримати печаль і відкинути її в результаті виходить боком і для «Радості», і для Райлі.
Пізніше у фільмі, коли Бінго-Бонго втрачає свій фургон, «Радість» намагається змусити його «когнітивно переоцінити» ситуацію, тобто намагається спонукати його переосмислити значення втрати і змінити свою емоційну реакцію на більш позитивну. Когнітивна переоцінка - це поширена стратегія, яка вважається найбільш ефективним способом регулювання емоцій. Але навіть цей метод не завжди є кращим підходом, оскільки дослідники виявили, що іноді він може підвищувати, а не знижувати рівень депресії, в залежності від ситуації.
Ближче до кінця фільму «Радість» робить те, що деякі дослідники тепер вважають найбільш здоровим способом роботи з емоціями: замість того, щоб уникати або заперечувати печаль, «Радість» приймає її такою, яка вона є, зрозумівши, що вона є важливою частиною емоційного життя Райлі.
Експерти називають це «усвідомленим прийняттям емоцій».
Колективно продовжуємо обговорювати мультфільм і складати пам'ятку «Як керувати емоціями»
2) Будь-яка емоція має причину. Шукай причину в собі, а не зовні.
3) Виражай емоцію словом або тілом (поплач, малюй, опиши де в тілі знаходиться твоя емоція яка вона).
4) Проявляй злість безпечно для себе і оточуючих.
Сюди можна віднести безліч форм соціального, і навіть моральної поведінки. Ось приблизний перелік:
        Навчання, амбітні навчальні досягнення.
        Волонтерська діяльність в громадських організаціях.
        Заняття спортом, професійні та аматорські, в тому числі в якості      вболівальника.
        Хобі та інтереси, в тому числі театр, кіно, виставки і музеї.
     Творчість.
5) Виправи ситуацію.
Саме цей варіант соціальної поведінки є тим самим «мирним руслом», напрям енергії в яке, в силах зіграти головну роль в підвищенні якості життя будь-якої людини.
Підведення підсумків
Пам'ятайте, ваші емоції- ваша відповідальність!
Вчися взаємодіяти як зі своїм внутрішнім, так і з навколишнім світом.
Рефлексія
Прикрасьте пам'ятку «Як керувати емоціями» малюнками, які доповнюють зміст, або емоційними смайликами.

Заняття 4
Тема. Як руйнувати стіни і встановлювати мости між людьми.
Що ви зараз відчуваєте?
Всі наші емоції важливі і потрібні. Значить важливі і потрібні і емоції інших людей. Сьогодні ми говоримо про емпатію
Емпатія – це здатність розуміти та відчути почуття інших людей, побачити світ з позиції іншої людини і скеровувати власну поведінку відповідно до цього.
Ми живемо в культурі, що не заохочує емпатію. Наша культура диктує нам, що основна ціль нашого життя – це бути багатим, худим, молодим, відомим, захищеним та розваженим.  Барак Обама
Емпатія –  це шанобливе розуміння того, що відчувають інші люди. Замість того щоб пропонувати емпатію, часто ми маємо сильне бажання дати пораду або заспокоїти чи пояснити власну позицію або почуття. Натомість емпатія закликає нас очистити свій розум і слухати інших усім нашим єством. Маршал Розенберг
Суть емпатії в тому, щоб мати можливість по-справжньому побачити іншу людину та відчути її переживання.
Більшість людей мають потребу побачити свою особливість віддзеркаленою в очах інших людей для того, щоб мати можливість побачити її самому. Більшість людей здатні до цього. Якщо ми готові побачити іншу людину своїм відкритим серцем, ми привносимо найкращих себе в цей процес. Тоді ми готові до діалогу на такому рівні, коли ми можемо разом вирішувати дуже складні проблеми.
Емпатія означає вміння розуміти емоції і потреби інших людей.
А ви можете зрозуміти мої емоції, висловити мені співчуття?
Я розповім вам свою особисту історію, та буду слухати вас.
У мене була мрія. Я дуже хотіла потрапити на конференцію до Харкова. Треба було пройти конкурсний відбір. Я зробила все, що могла. Але на жаль мені не пощастило, мене не обрали. Мені так шкода себе, я плачу вже три дні.
Учні сказали мені слова підтримки. Я їм відповіла:
Ви даєте мені поради: А ти спробуй написати їм листа.
Ви мене не хочете слухати: Давай не будемо про сумне. Не думай про це.
Ви мене жалієте: О, як тобі, напевно, складно. Ти намагалася, писала.
Втішаєте: Нічого, наступного разу візьмуть.
Розпитуєте: А інших взяли?
Розповідаєте мені історії зі свого життя: А я теж подавала заявку один раз. Або: У мене ще гірше
Таким чином Ви відкидаєте мої почуття, показуєте мені, що мої переживання для вас не важливі і не цікаві. Я починаю відчувати себе самотньо.
Такі стратегії не ведуть до встановлення взаєморозуміння, роз'єднують нас, не ведуть до об'єднання.
Загалом, якщо слова не ті, відбувається трагічний обрив зв'язку між людьми.  Інакше кажучи, бувають слова - мости і слова - стіни
Що треба робити, щоб розвинути в собі навик емпатії
1) Починайте стежити за жестикуляцією і мімікою інших людей. Це допоможе навчитися відчувати їхній емоційний стан. Слідкуйте за людьми, вивчайте риси характеру, спостерігайте. Це допоможе не просто багато чого довідатися, але і дозволить навчитися об'єктивно оцінювати свої вчинки. Ви подивіться, як поводиться людина в різних ситуаціях, в яких більше нервує або проявляє хвилювання.
2) Розбудіть в собі чуйність по відношенню до оточуючих, допомагайте всім, хто потребує допомоги, в силу своїх можливостей.
3) Практикуйте методику слухання. Це найважливіший пункт. Потрібно навчитися чути іншу людину. Віддатися цьому процесу цілком і глибоко, не перебивати, ні в якому разі не критикувати, не робити негативних висновків, не ставити будь-яких установок. Потрібно просто оголити душу, залишити все за межами свого «Я» і повністю зануритися в опонента.
4) Розмовляйте зі сторонніми людьми. Не чекайте, поки вас попросять про допомогу, якщо бачите засмучену людини, що плаче, підійдіть, спробуйте втішити. Не варто відразу лізти з розпитуваннями, люди різні, є закриті. А деякі з радістю відгукнуться на вашу пропозицію допомоги, часом сторонній людині легше розповісти про свої життєві проблеми.
5) Читайте книги, художні та наукові, будь-яку літературу, яка допоможе вам у самовдосконаленні. Робіть висновки з прочитаного. Це обов'язково стане в нагоді на практиці. Все це допоможе розвинути здатність емпатії
Рефлексія
1) Об'єднаєтеся в групи. Намалюйте плакати «Розвиток емоційного інтелекту».
Розкажіть, що ви намалювали.
2) Напишіть і прочитайте своє «я-повідомлення» про заняття з розвитку емоційного інтелекту.
Я буду з задоволенням згадувати наші заняття

1 коммент.

9 марта 2020 г. в 09:04

Спасибо большое! Очень интересная и полезная информация

Reply
avatar