Вправи на розвиток емоційного інтелекту

Вправи на розвиток емоційного інтелекту
Назва: Малюємо емоції
Вік: з 6 років
Цілі: виявлення емоційного фону, актуалізованих емоцій, почуттів, переживань; емоційна розрядка; сприяння розвитку рефлексії, прояву справжніх почуттів.
Матеріали: аркуші білого паперу різного формату, прості олівці, пензлі, акварель, піали з водою.
Інструкція: Пригадайте, які емоції ви відчуваєте в школі. З поміж цих емоцій оберіть найбільш сильне почуття, переживання, яке викликає емоційний відгук у даний момент. Намалюйте цю емоцію простим олівцем на аркуші паперу. Зімніть аркуш паперу з контурами малюнка, потім опустіть його на деякий час в воду, розправте, розкладіть на столі і тільки потім розфарбуйте свій малюнок. Придумайте назву і історію, яку могла б розповісти ваша «картина».
Діти розміщують свої роботи в просторі класної кімнати, сідають в коло. Кожен, за бажанням, показує свій малюнок, повідомляє його назву, розповідає історію.
Рекомендації ведучому: Важливо для зображення емоцій і почуттів спонукати учасників до створення спонтанних образів, уникаючи, по можливості, сюжетних і стереотипних картинок.  


Вправа
Назва: Курка та каченята
Вік: з 5 років
Цілі: вчити дітей передавати заданий емоційний стан, використовуючи
різні виразні засоби.
Інструкція: Діти сідають в коло. У центрі сидить ведучий, зображуючи квочку.
Ведучий каже: Захотілося господині розвести качок. Купила вона качиних яєць, поклала під курку і чекає, коли каченята виведуться. Сидить курка на яйцях, терпляче сидить, зійде ненадовго зерно подзьобати та знову на гніздо. Довго сиділа квочка на яйцях. І ось прийшла пора з'явитися качатам на світло.
Перше каченя (ведучий торкається до дитини) з'явилося на світ і здивувалося: "Як просторо навколо, а в шкаралупі було так тісно!".
(Дитина піднімається і зображує цього каченя.)
Друге каченя розсердилося, насупило свої жовтенькі брови: воно так хотіло народитися першим, але його випередили.
(Дитина, на яку вказує ведучий, передає стан цього каченя.)
Третє каченя з'явилося на світ і відразу розплакалося. Йому так добре і затишно було в яєчній шкаралупі, а тут так багато місця і всюди небезпеки.
(Ця дитина й наступні обрані діти зображують той настрій каченят та курки,  який описує ведучий.)
Четверте каченя дуже зраділо й вигукнуло: "Який чудовий, який яскравий світ навколо!"
П'ятому каченяті, як тільки він народився, все було цікаво, і він відразу ж став розглядати своїх братів та сестер, заглядати їм в очі, торкатися до них.
Шосте каченятко відкрило очі та побачило, що всі вже вилупилися і чекають на нього. Йому стало соромно, що він всіх затримував.
Висиділа курка каченят, рада, квокче, по двору їх водить, землю розриває - корми їм шукає.
Вийшла якось курка зі своїм виводком за огорожу, дісталася до ставка. Побачили каченята воду, всі до неї побігли, один за одним плавати пустилися. Курка, бідна, на березі бігає, кричить, каченят до себе кличе, - боїться, що вони потонуть.
А каченята раді воді, плавають, пірнають і зовсім не думають на берег виходити. Ледь-ледь господиня курку від води відігнала.
Рекомендації ведучому: Діти можуть запропонувати інші емоції з якими народилися каченята.

Назва: Країна казок
Вік: з 7 років
Цілі: продовжувати знайомство дітей з емоціями радості, горя, гніву, страху і подиву, розвивати емпатію.
Матеріали: малюнки з зображенням казкових героїв та будинків. На будинках піктограми  різних емоцій.
Інструкція: Ми відправляємося у мандрівку по країні казок. На нашому шляху будуть зустрічатися казкові будиночки, в яких живуть герої різних казок. Казкові герої будуть виходити до нас, якщо ми правильно
назвемо емоцію, зображену на піктограмі. Піктограма буде висіти над входом до будиночка.
Перший будиночок з піктограмою гніву. Діти називають емоцію.
З будиночка виходить злий Карабас і каже, що у нього в театрі немає акторів. Він хоче забрати всіх дітей до свого театру.
Ведучий пропонує дітям зобразити гнів і зло відповісти Карабасу Барабасу. що вони ні  за що не підуть в його театр.
Це допомагає прогнати Карабаса Барабаса і продовжити подорож.
Другий будиночок з піктограмою страху. Діти відгадують емоцію.
З будиночка виходить півник, який боїться лисицю. Вона його з власного будинку виманила. з’їсти хотіла.
Потім пропонується програти сценку, в якій котик рятує півника.
Третій будиночок з піктограмою горя. Діти називають емоцію.
Після того, як діти відповіли на питання , з будиночка виходять дід та баба. Вони розповідають дітям про своє горе. Знайшли вони в лісі кривеньку качечку та не вберегли, покинула вона їх. Діти пропонують різні варіанти того, як можна допомогти повернути дівчину.
Баба та дід дякують дітям за поради. Діти продовжують подорож.
Четвертий будиночок з піктограмою подиву. Діти називають емоцію.
З будиночка виходять три ведмедя. Вони пропонує дітям згадати епізоди з казки в яких ці герої дивуються. Потім просять дітей розповісти, що дивовижне вони бачили в своєму житті.
П'ятий будиночок з піктограмою радості. Діти називають емоцію. З будинку виходить Буратіно. Він пропонує дітям згадати:
- Яким героям ви допомогли?

- Які почуття ви при цьому відчули?